wat zijn circulaire businessmodellen?
In een circulaire economie zet je als bedrijf in op strategieën om de functionaliteit en waarde van jouw product zo lang mogelijk te behouden.
Een circulair businessmodel is voor elk bedrijf anders. Circulaire bedrijfsmodellen bestaan doorgaans uit een mix van verschillende strategieën, die in drie hoofdcategorieën kunnen worden ondergebracht.
- Duurzame materiaal management strategieën: die rechtstreeks inwerken op de materialen- en producten in het bedrijfsmodel
- Bedrijfsstrategieën: die helpen circulaire waarde te leveren aan de klant
- Netwerkstrategieën: om samen te werken met actoren buiten de onderneming om circulaire waardenetwerken tot stand te brengen
Wil je zelf al eens op zoek gaan naar een geschikt bedrijfsmodel? Neem een kijkje op Circulator
wat zijn de voordelen van een circulair bedrijfsmodel?
- Duurzame producten en merken worden steeds aantrekkelijker voor consumenten
- Een circulair businessmodel kan minder gevoelig zijn voor prijsstijgingen van grondstoffen
- Je bent al bedrijf minder afhankelijk van primaire grondstoffen die vaak ingevoerd moeten worden omdat je minder basisgrondstoffen gebruikt tijdens de productie en/of gebruik maakt van gerecycleerde grondstoffen ben je als bedrijf minder afhankelijk van primaire grondstoffen die vaak ingevoerd moeten worden
Case study: The Sociaal-Circulaire Hub Kempen
De Sociaal Circulaire Hub Kempen is een netwerk van ondernemingen, lokale overheden en experten. Zij detecteert de kansen en noden voor een circulaire economie.
Zij geeft extra aandacht aan de meerwaarde die de sociale economie in een circulaire keten kan verwezenlijken. De Hub vertaalt dit naar nieuwe, duurzame businesskansen die de werkgelegenheid in de ruime regio Kempen een impuls geven.
De Hub werkt aan concrete cases: nieuwe, duurzame businessopportuniteiten die een boost geven aan de tewerkstelling in regio Kempen. VITO levert binnen de Hub een belangrijke bijdrage als kennispartner: we inspireren en informeren bedrijven om circulair aan de slag te gaan, en verbinden vragen van ondernemers aan relevante expertise binnen VITO.
Hoe doen we dit?
1) Detecteren en verzamelen van circulaire ideeën, kansen en noden
Om concrete sociaal-circulaire cases vorm te geven heeft de Hub in eerste instantie nood aan input uit het brede werkveld.
- Wil jouw bedrijf inzetten op circulair ondernemen?
- Wil je je afvalberg verkleinen, maar weet je niet hoe?
- Werk je reeds aan een circulair businessmodel, maar ontbreken er enkele cruciale schakels?
- Ben je benieuwd welke rol een maatwerkbedrijf kan spelen in dit proces?
- Is jouw bedrijf actief in de sociale economie en zie je kansen in samenwerkingen rond circulariteit?
- Heb je een andere nood of heb je een ander idee?
2) Realiseren van concrete cases en ontwikkelprojecten
Per case wordt bekeken welke samenwerkingsverbanden en financiering nodig is om rendabele, circulaire businessmodellen op te zetten met een sociale component.
3) Inspireren en connecteren via activiteiten
De Hub zet regelmatig activiteiten op gaande van inspirerende talks, hands-on workshops tot matchmaking events. Daar waar nodig zetten we specifiek in op deelaspecten van circulaire ketens zoals bijv: de mogelijkheid tot een lerend netwerk rond circulaire verpakkingen.
4) Interessante sectoren
Hoewel de Hub open blijft staan voor multisectorale mogelijkheden, richt zij zich vooral op vijf sectoren: afval & terugwinning, metaal, bouw, voedsel en hout & meubels.
5) Inspirerende partners
Onze partners in de Social Circular Hub Kempen zijn Blenders, Thomas More, de Open Manufacturing Campus, UNIZO Provincie Antwerpen, Lidwina en Stadsgewest Turnhout.
Lees meer over de circulaire economie