Waarom is een circulaire economie belangrijk?
- Grondstoffen worden schaarser en onze natuurlijke hulpbronnen raken uitgeput.
- Er is meer vraag naar grondstoffen die in onze regio niet beschikbaar zijn, waardoor we afhankelijk worden van andere landen.
- Het biedt nieuwe kansen aan bedrijven.
- Het helpt de concurrentiepositie van Europa in de wereld te verbeteren.
- Heeft een positieve impact op klimaat en milieu.
Hoe realiseren we de circulaire economie?
De transitie naar een circulaire economie vereist een systeemverandering waarbij overheden, producenten, consumenten en financiële instellingen elk een belangrijke rol spelen. Daarnaast helpen technologieën ons om de circulaire doelstellingen te realiseren.
Een systeemverandering
In een systeemverandering is elke laag van de samenleving betrokken. De overheid moet de voorwaarden creëren waarbinnen een circulaire economie kan groeien. Bedrijven moeten hun productontwerp en de manier waarop ze producten aanbieden herbekijken. Financiële instellingen moeten rekening houden met de nieuwe risico’s en investeringsnoden van bedrijven. Consumenten moeten een nieuwe vorm van productgebruik omarmen: je hoeft niet alles te bezitten, je kan producten ook gebruiken en teruggeven. Om goede keuzes te maken en de transitie op snelheid te krijgen, is het ook belangrijk dat al deze stakeholders en kennisinstellingen intens samenwerken.
Technologieën
De volgende digitale technologieën kunnen de circulaire economie een boost geven:
- Sensoren en technologieën om inzameling en sorteren van afval- en materiaalstromen te verbeteren en te automatiseren.
- Virtuele productieprocessen die ons in staat stellen het eerste reële product meteen juist af te leveren, zonder materiaalverslindende pre-productiefase.
- Technologieën zoals 3D-printing die circulair ontwerp en modulair bouwen faciliteren, wat nodig is voor eenvoudig demonteren en herstellen.
- Digitale toepassingen die ons in staat stellen om producten te delen, zoals deelplatformen.
- Blockchain-technologie waarmee we info kunnen delen over de levenscyclus en de waardeketen van producten.