Circufix: VITO-medewerkers ontwikkelen een app die met AI helpt bij herstellen van elektrotoestellen
Dat we met VITO ook innovaties van onze eigen medewerkers ondersteunen en stimuleren, bewijst de gloednieuwe Circufix-app. Het begon als een businesscase van vier VITO-collega’s. Zij wilden er met een smartphone-app voor zorgen dat zoveel mogelijk elektronische toestellen hersteld worden, in plaats van weggegooid. Tijdens het intern innovatiebootcamp AYOUBI werd hun businessconcept verder aangescherpt en nadien konden zij ook blijven rekenen op ondersteuning van VITO. Intussen is de ontwikkeling van de app in de demofase en zal deze in première getoond worden tijdens het FTI-festival in Hasselt.
Iedereen kent het wel: je wasmachine, strijkijzer of koffiemachine is stuk… Zou het nog te herstellen zijn? Waar kan je daarvoor terecht als je zelf geen handige harry bent? Hoeveel gaat dat dan kosten en hoelang zal het duren? Een defect toestel (laten) herstellen is voor vele mensen vaak nog te complex of te lastig en daarom wordt dat nog te vaak weggegooid en vervangen door een nieuw exemplaar.
VITO-medewerkers Yoko Dams, Jeroen Gillabel, Frederik Byl en Philip Marynissen wilden iets doen aan de huidige wegwerpeconomie en ontwikkelden de Circufix-app: een smartphone app die via AI gepersonaliseerde herstelinstructies of -adressen aanreikt op basis van jouw input. De app kadert in de recent veelbesproken ‘Right to repair’ regels van de EU, die duurzamere consumptie wil aanmoedigen door het gemakkelijker te maken om defecte goederen te (laten) repareren, de afvalstapel te verkleinen en de reparatiesector te ondersteunen. Consumenten moeten aangemoedigd worden om herstel te verkiezen boven een nieuwe aankoop, en dat is precies waar Circufix bij wil helpen
Circufix: jouw slimme hulp bij snel herstel!
Via generatieve AI helpt de Circufix-app je bij het stellen van de juiste diagnose voor jouw toestel. Alles begint bij het instellen van je niveau van handigheid: heb je twee linkerhanden, ben je zo handig dat je vrienden je wel eens ‘schroevendraaier’ noemen, of ergens tussenin? Zodra je je in de app geregistreerd hebt kan je aan de slag via de chatmodule.
Na een korte omschrijving van je probleem en toestel maakt de app een technische en milieukundige berekening om te bepalen of het optimaal is om je toestel zelf te herstellen, door een erkend hersteller te laten repareren of te vervangen door een nieuw exemplaar.
Kan en wil je zelf aan de slag? Dan reikt Circufix je de nodige herstelinstructies aan voor jouw specifieke toestel en probleem. Geen handige harry? De app geeft de professionele herstellers én repair cafés in jouw buurt weer. Via de contactgegevens kan je hen meteen ook aanschrijven. Is het toestel toch aan vervanging toe? Dan toont de app je waar je een gelijkaardig toestel vindt. Circufix is dus goed voor jouw portemonnee en het klimaat en brengt ons alweer een stapje dichter bij een circulaire economie.
Testcase bij KBC-medewerkers en lancering op FTI Hasselt
Het enthousiasme voor de nieuwe Circufix-app bleef niet beperkt tot VITO. De ontwikkeling van de app zit nu in demofase en wekte zelfs de interesse van KBC. Circufix mag in de toekomst immers getest worden in de testomgeving van de KBC Mobile-app, exclusief voor 200 KBC-medewerkers.
Zelf ook benieuwd? Je kan Circufix al testen via circufix.eu. Voor het brede publiek zal de Circufix-app in première gepresenteerd worden tijdens het stadfestival Flanders Technology & Innovation in Hasselt. Daar kan je de app ontdekken op zaterdag16 maart tijdens de activiteit Repair Café XL. Het VITO-team achter Circufix opent ook het podium op de finale van VITO4starters op 19 maart.
Wij zijn alvast trots op onze innovatieve collega’s!
Een vraag of feedback over Circufix? Daarmee kan je terecht op info@circufix.eu.