“Investeer in duurzaamheid, niet in doodlopende straatjes…”

Mechelen, 18 februari 2020 – “Hoe meer we versnellen en opschalen en stoppen met niet-duurzame praktijken, des te meer ruimte zal er zijn om over te stappen op duurzaamheid. Investeer in duurzaamheid, niet in doodlopende straten." Hans Bruyninckx, directeur van het Europese Milieuagentschap, richtte zich op de eerste Clean Vision Summit rechtstreeks tot de ondernemers. En met succes. 450 deelnemers lieten zich inspireren, 50 keer werd aan een VITO-expert om concreet advies gevraagd voor een duurzaamheidsvraagstuk in een bedrijf.

“Het is een illusie dat we verder kunnen doen zoals we bezig zijn”, begon Bruyninckx. Hij wees op de complexiteit van de uitdagingen waar Europa nu voor staat. “Zelfs als we alle aangekondigde maatregelen ook uitvoeren, halen we bijlange niet de ambitie die de Green Deal voorop heeft gesteld: een klimaatneutraal Europa tegen 2050. We moeten een tandje hoger schakelen en alle mogelijke innovatieve technologieën verder uitwerken en implementeren. Maar technologie is onvoldoende. We hebben ook nood aan een verandering van attitude en gedrag.”

Bruyninckx legde de nadruk op het economische aspect van de Green Deal. De Europese Green Deal betekent een opportuniteit en het is aan de bedrijven om die ook te zien en aan te pakken. Wim Michiels, CEO van Proviron, heeft die transitie in zijn bedrijf al doorgevoerd. Hij getuigde voor een volle zaal.

Deze eerste Clean Vision Summit is een initiatief van de Vlaamse onderzoeksinstelling VITO. “Als wij duurzaamheid willen versnellen, dan moeten we als onderzoeksinstelling ook de mogelijkheid hebben om contact te leggen met de gebruiker”, zegt Bruno Reyntjens, commercieel directeur bij VITO. “Duurzaamheid leidt onlosmakelijk naar economie, naar bedrijven. Daarom is de dialoog met bedrijven noodzakelijk.”

De interesse was bijzonder groot. De deelnemers konden kennismaken met 22 innovaties, verdeeld over 7 terreinen. Ze konden luisteren naar 12 wetenschappelijke pitches en een persoonlijk advies vragen aan een van de experts.

Deze eerste Summit was een voltreffer. “Ik kan alleen maar ontzettend tevreden zijn”, besluit Bruno Reyntjens. “We hebben ons eerste doel bereikt: een rechtstreekse communicatielijn met de bedrijven. De Summit is een unieke, professionele en toch warme ontmoetingsplaats geworden waar onderzoek en praktijk elkaar gevonden hebben.”

Bekijk hieronder de aftermovie. Wat verder onderaan deze pagina staan nog een aantal belangrijke cijfers over het event.

Contact:
+32 14 33 52 78