E-bike minder impact op BMI dan openbaar vervoer

Door het fietsen meer te promoten kunnen Europese steden problemen rond overgewicht en obesitas aanpakken. Dat blijkt uit een studie van UHasselt en de Vlaamse Instelling voor Technologisch onderzoek (VITO), waarbij onderzoekers keken naar de invloed van vervoerskeuze op de body mass index (BMI). Opvallend, de elektrische fiets bleek minder invloed te hebben op het BMI dan openbaar vervoer of de gewone fiets.

Iedere dag de fiets nemen helpt het beste om overgewicht en obesitas tegen te gaan. Dat blijkt uit een studie van UHasselt en VITO voor het PASTA-project van de Europese Commisie. Voor dit onderzoek bestudeerden de onderzoekers data uit 7 Europese steden waaronder Antwerpen. Hieruit blijkt dat personen die dagelijks fietsen minder wegen dan niet-actieve mensen. De studie werd zopas gepubliceerd in het wetenschappelijk tijdschrift Environment International.

E-bike

Opvallend resultaat uit de studie is ook dat gebruikers van de elektrische fiets niet alleen een hoger BMI hebben dan de gewone fietser, maar ook dan gebruikers van het openbaar vervoer.  “In volgorde hebben fietsers de laagste body mass index, gevolgd door wandelaars, personen die het openbaar vervoer nemen en motorrijders. Pas daarna komen de gebruikers van de elektrische fiets”, zegt UHasselt en VITO-onderzoekster Evi Dons. “Automobilisten tot slot hebben het hoogste BMI.”

“Tijdens dit onderzoek volgden we gedurende een lange tijd 2.000 stadsbewoners op. We stelden vast dat mannen die dagelijks de auto inwisselden voor de fiets om bijvoorbeeld naar het werk te gaan of voor inkopen, 0.75 kilogram gewicht verloren. Bij vrouwen was dit gewichtsverlies iets minder”, legt Evi Dons uit. Af en toe fietsen, zorgt ervoor dat mensen hun huidige gewicht aanhouden. “Door geregeld te fietsen voorkomen mensen met overgewicht dus dat ze nog extra gewicht bijkomen. En mensen met een normaal gewicht zullen hierdoor ook geen overgewicht krijgen of obees worden”.

Gezondheidsrisico’s

Overgewicht en obesitas zorgen voor een groter risico op verschillende chronische ziektes en kanker. David Rojas, onderzoeker aan Barcelona Institute for Global Health (ISGlobal): “Wereldwijd verdrievoudigde obesitas sinds 1975. In 2016 kampten meer dan 1.9 miljard volwassenen met overgewicht. 650 miljoen van hen was obees. Dit zijn gigantische cijfers. Gelukkig kunnen overgewicht en obesitas, en hieraan gerelateerde ziektes, grotendeels vermeden worden door bijvoorbeeld dagelijks te wandelen of te fietsen.”

Dit onderzoek toont aan dat steden meer moeten inzetten op het promoten van actieve mobiliteit. Op die manier kan er een oplossing geboden worden voor problemen met overgewicht en obesitas en het risico op gerelateerde ziekten. Voor het PASTA-project lijsten de onderzoekers ook enkele goede voorbeelden op van maatregelen die actieve mobiliteit in steden stimuleren. Deze kan je hier terugvinden.  

Meer info

Evi Dons (UHasselt – VITO) – 0494 35 57 33 of 011 26 85 84

Referenties:

Evi Dons, David Rojas-Rueda, Esther Anaya-Boig, Ione Avila-Palencia, Christian Brand, Tom Cole-Hunter, Audrey de Nazelle, Ulf Eriksson, Mailin Gaupp-Berghausen, Regine Gerike, Sonja Kahlmeier, Michelle Laeremans, Natalie Mueller, Tim Nawrot, Mark Nieuwenhuijsen, Juan Pablo Orjuela, Francesca Racioppi, Elisabeth Raser, Arnout Standaert, Luc Int Panis, Thomas Götschi. Transport Mode Choice and Body Mass Index: Cross-sectional and Longitudinal Evidence from a European-Wide study. Environment International (2018) 119, 109-116 https://doi.org/10.1016/j.envint.2018.06.023

Over PASTA:

Het EU-project PASTA – Physical Activity Through Sustainable Transport Approaches – wil mobiliteit en gezondheid samenbrengen door actieve mobiliteit in steden te promoten (bijvoorbeeld wandelen en fietsen, al dan niet in combinatie met openbaar vervoer)  als een nieuwe manier om de nodige fysieke activiteiten te integreren in het dagelijkse leven.