
Sabatair: Lithiumbatterijen veilig vervoeren in luchtvracht
Sabatair staat voor Safe Battery Transport by Air. Het project liep van november 2017 tot november 2020 en onderzocht hoe we het transport van lithiumbatterijen aan boord van vrachtvliegtuigen veiliger konden maken.
Luchttransport van lithiumbatterijen: niet zonder risico
Lithiumbatterijen worden in steeds meer toepassingen gebruikt. Het luchttransport van zowel lithium-metaal- als lithium-ionbatterijen is dan ook sterk toegenomen. Helaas veroorzaakten deze batterijen de afgelopen jaren al een aantal keer brand tijdens vluchten, waardoor de International Civil Aviation Organization (ICAO) het aparte transport van lithiumbatterijen (zonder verdere uitrusting) verbood als vracht op passagiersvluchten.
In dat kader werd het Sabatair-project opgericht, in opdracht van de Europese Commissie en het Europese Agentschap voor Luchtvaartveiligheid (EASA).
Maatregelen, verpakkingsoplossingen en guidelines
Het belangrijkste doel van Sabatair was om specifieke verpakkings- en andere mogelijkheden te ontwikkelen om metaal-lithium- en ion-lithiumbatterijen veilig te vervoeren. Dit zowel voor transport via cargo- als via passagiersvliegtuigen.
De doeltreffendheid van de oplossingen werd geëvalueerd aan de hand van een hele reeks studies en experimentele tests, die representatief waren voor de reële omstandigheden van luchttransport.
Resultaten na afloop van Sabatair
Een belangrijk resultaat van Sabatair was de opzet van een veiligheids- en risico-evaluatiegids voor luchttransportoperatoren. Deze gids helpt hen om de oplossingen en maatregelen, die we identificeerden tijdens het project, veilig en effectief te implementeren in hun dagelijkse werking.
Financiering
Het Sabatair-project werd gefinancierd door de Europese Unie in het kader van subsidieovereenkomst nr. MOVE/C2/2016-353.