Een warme wijk
De historiek van aardwarmte in deze regio zorgt ervoor dat het vooral de ‘grote spelers’ zijn, waaronder VITO, die rond aardwarmte zowel de muziek opzetten als de dans leiden. Zijn we daardoor vergeten wat er wél nog mogelijk is, als mensen zelf aan de slag gaan?
Vertrekpunt en aanpak
We vertrokken bij de verschillende vragen van warmtegeleiders over hoe ze hun huis op duurzame manier kunnen verwarmen? Wat te doen met de mazoutketel? Al snel werd het gesprek hierover opengetrokken naar dat het niet zo eenvoudig is om het als burger allemaal apart uit te zoeken. Ieder voor zijn eigen woning. Hoe zou dit kunnen voor een wijk?
We zetten dit werkspoor verder op voor een diverse buurt in Dessel, de Kattenbos. Een wijk met huizen en bewoners van alle leeftijden en woningen die al meer of nog niet gerenoveerd en geïsoleerd werden, een typische verkavelingswijk zoals we er veel kennen in Vlaanderen. Kattenbos ligt naast een wijk van woonmaatschappij Woonboog. Zij pionierden er samen met netbeheerder Fluvius en bouwden samen een warmtenet voor de nieuwbouw en renovatie van een woonblok.
Waarom
Het is een kenmerk van grote organisaties dat ze de neiging hebben om zich centraal op te stellen in veranderingsprocessen. Er schuilt een grote kracht in dit soort organisaties omwille van de middelen, kennis en netwerken die ze kunnen mobiliseren. Maar dit leidt niet per se tot de meest veerkrachtige ecosystemen, omwille van de (te) grote afhankelijkheid van van die centrale speler(s). Met de Warmtegeleiders willen we daarom zoeken hoe we het ecosysteem rond diepe geothermie een grotere veerkracht kunnen geven.
Vervolg
We zetten een helpathon op in samenwerking met Meneer De Leeuw. Op 4, 5 en 6 oktober gingen we aan de slag in het ontmoetingscentrum van Woonboog en ’t Scholeke van Dessel met bewoners, professionals uit verschillende hoeken, van technologisch, beleidsmatig, juridisch, sociaal, …, onderzoekers en experts uit verschillende teams van VITO, lokale ondernemers, dromer, denkers, studenten, … .
Het vertrekpunt van de Helpathon waren echt vragen van betrokken Desselaren. Deze persoonlijke vragen vormden de basis van elk gesprek: open, authentiek en urgent voor de vraagsteller, maar vooral ook maatschappelijk relevant. Dankzij deze vragen konden we mensen mobiliseren om mee te helpen. Herbekijk alle hulpvragen hier of blik hier met ons terug.
De gesprekken gingen en gaan intussen verder, er werden nieuwe stappen gezet. Begin 2026 nodigen we jullie terug uit om ook van de hulpvragers te horen hoe ze verder raakten.