VITO/Energyville heeft software ontwikkeld dat laadstations voor elektrische wagens veel slimmer maakt. De huidige slimme besturing van laadstations is beperkt tot het balanceren van de laadcapaciteit. De innovatieve software van Charge42 creëert een nieuwe generatie slimme laadoplossingen. Met zijn flexibele laadplanning hoeft een bedrijf of wagenparkuitbater niet langer te kiezen tussen gebruikersgemak en kostenbesparing.

Is jouw bedrijf klaar voor een geëlektrificeerd wagenpark?

De elektrificatie van het wagenpark is in volle gang, wat bedrijven onder druk zet om meer laadmogelijkheden te bieden. Vandaag zijn de meeste bedrijven niet uitgerust om veel auto's tegelijk op te laden. De aansluitingen op het distributienet zijn vaak te klein. Met load balancing wordt de beschikbare capaciteit gelijkmatig verdeeld over alle aangesloten elektrische auto's in de bedrijfsparking. Zowel het gebruikerscomfort als de bedrijfskosten blijven suboptimaal.

Charge42 zorgt voor

Besparingen tot € 75 / CP / maand (peak shaving, auto-verbruik)

Maximaal aantal gereden kilometers binnen beperkte aansluiting

Maximaliseren van financieel rendement van PV & stationaire batterij

Toekomstbestendige oplossing voor nieuwe regelbare & oncontroleerbare belastingen van het elektriciteitsnet

Rijd meer en betaal minder met Charge42

Charge42, een spin-off van VITO/EnergyVille, biedt een innovatief softwarepakket dat een intelligent laadplan op maat van uw organisatie maakt. Het planningsalgoritme houdt rekening met de laadbehoeften van medewerkers en bezoekers: Hoe laat komen ze aan? Wanneer vertrekken ze? Hoeveel kilowattuur hebben ze nodig om hun bestemming te bereiken? Bovendien houdt het algoritme rekening met de verwachte beschikbaarheid van hernieuwbare energie (zon en wind) en de energiekosten. Als gevolg daarvan zullen uw gebruikers een betere gebruikerservaring hebben terwijl u uw kosten optimaliseert.

Kenmerken van Charge42

  • Planning van het verbruik tegen de laagst mogelijke kosten
  • Voor de komende 24 uur, elke 15'
  • Rekening houdend met
    • Vertrektijd gebruiker en gewenste hoeveelheid rij-autonomie
    • Verwachte PV-energie
    • Netwerktarieven & grondstofprijzen voor zowel injectie als verbruik
    • Technische en economische piekdrempel
    • (Geaggregeerde) niet-beheersbare gebouwbelasting
    • Gebruik van lokale opslag
    • Prioriteit opladen (bezoekers, verkoop, ... )

Meer weten?

Neem contact op met Wout Lagae:

  • +32 479 27 61 89 

  • wout.lagae@vito.be