Vrachtschip

BE-FUEL: Belgiës pad naar synthetische en biobrandstoffen

Status: Lopend Energie Logistiek & transport

BE-FUEL speelt in op de dringende nood aan klimaatneutrale brandstoffen voor luchtvaart, scheepvaart (lange afstand) en de petrochemie, in lijn met de Europese Green Deal. Het project bundelt de krachten van het toonaangevend onderzoekscentrum VITO en de industriële partners DEME en EXMAR. Samen beoordelen we de technologie- en locatiekeuzes, totale kosten en infrastructuurbehoeften. We brengen ook de risico’s in kaart van een verhuis van de productie naar het buitenland. Over 2,5 jaar bepaalt BE-FUEL de beste opties, zodat de Belgische industrie en beleidsmakers van onzekerheid naar investering kunnen gaan.

Waarom BE-FUEL?

Vliegtuigen en containerschepen elektrificeren is niet realistisch. Ze hebben klimaatneutrale brandstoffen nodig. Belgiës raffinage- en petrochemische cluster kan die leveren, als de productie kost­encompetitief en toekomstbestendig is.

BE-FUEL (Belgian Future supply of Electricity-based fuels and biofuels) onderzoekt hoe België deze klimaatneutrale brandstoffen kan produceren en gebruiken, op een kostenefficiënte en concurrentiële manier vergeleken met andere regio’s. Het doel: slimme investeringen ondersteunen en de toekomstige bevoorrading van België veiligstellen.

De Belgische brandstoffensector staat zwaar onder druk en kampt met investeringsonzekerheid, met een stijging van het aantal sluitingen en beperkte klimaat­investeringen in schone productie. BE-FUEL identificeert kostenefficiënte investeringspaden voor hernieuwbare brandstoffen door productiekosten, betalingsbereidheid aan de vraagzijde en internationaal beleid te analyseren. Het project versterkt ook de lange termijn energiezekerheid door technologische opties en toekomstige infrastructuurbehoeften te verhelderen – inclusief de mogelijke rol van synthetische of biobrandstoffen als elektriciteits­back-up – zodat de samenleving zich kan voorbereiden.

Aanpak en werkpakketten

BE-FUEL is opgebouwd uit twee hoofdwerkpakketten:

  • WP1: Alternatieve brandstoffen en productietechnologieën
    Beoordeling van alternatieve brandstoffen en productietechnologieën voor scheepvaart en luchtvaart, inclusief infrastructuur en locatie-afhankelijke kosten.
  • WP2: Systeemintegratie voor België
    Integratie van klimaatneutrale brandstoffen in het toekomstige Belgische energiesysteem, met economische, technologische en beleidsanalyse.

BE-FUEL bouwt voort op eerdere trajecten zoals de Hydrogen Import Coalition, PROCURA, TRILATE en PATHS2050. We verbreden de scope naar een ruimer palet synthetische brandstoffen en biobrandstoffen, plus industriële verhuisscenario’s. Door academische modellering te combineren met industriële expertise streeft het project naar concrete inzichten voor beleid en industrie, en ondersteunt het de energietransitie en de bevoorradingszekerheid van België.

Bijdrage van VITO/EnergyVille

VITO coördineert het consortium en leidt het fundamenteel onderzoek, de systeemintegratie en de beleidsanalyse. De kernexpertise bestaat uit energiesysteem­modellering (BE-TIMES), energiebronnen digitaal in kaart brengen (GIS) en scenario-analyse.

VITO zal:

  • GIS-modellen gebruiken om locatie-specifieke productiekosten van brandstoffen te evalueren door biomassa, koolstofopvang, opslag en hernieuwbare energie in kaart te brengen,
  • technologieën voor klimaatneutrale brandstoffen integreren in het Belgische energiesysteem en de impact op industriële assets beoordelen,
  • inzichten uit PATHS2050, TRILATE en PROCURA benutten voor een state-of-the-art analyse, in nauwe samenwerking met DEME en EXMAR om de brug te slaan tussen onderzoek en industriële behoeften.

Projectconsortium

Het consortium bestaat uit VITO (coördinator), DEME HYPORT ENERGY en EXMAR.

Meer informatie

Wil je graag meer weten over BE-FUEL? Neem dan contact op met Nele Renders.

BE-FUEL onderzoekt hoe België klimaatneutrale brandstoffen kan produceren en gebruiken, op een kostenefficiënte en concurrentiële manier vergeleken met andere regio’s.

  • 01/10/2025 - 31/03/2028

Contactpersoon
Contactpersoon