Gezondheid

VITO laat Servaco Product Testing los

Wat in 2019 begon als een joint venture tussen VITO en industriële partner Servaco, komt nu ten einde. Na drie uitdagende, maar succesvolle jaren beslist de firma Normec tot de volledige overname van de aandelen. Hierdoor realiseert VITO, via haar fonds Clean Vision Invest, wederom een succesvolle exit van één van haar spin-offs.

Nieuwsbericht Rob Fabry 9 November 2022

VITO is expert in productemissietests. Die expertise heeft in 2019 geleid tot een joint venture met Servaco Product Testing, een joint venture tussen VITO en de Servaco Groep. Servaco Product Testing specialiseerde zich in de analyse van de impact van alle mogelijke producten en materialen op de luchtkwaliteit binnenshuis. Elk materiaal of product dat binnenshuis wordt gebruikt, kan immers schadelijke vluchtige organische componenten (VOC’s) uitstoten. Denken we maar aan schadelijke stoffen die kunnen vrijkomen uit huishoudelijke apparatuur, bouw- en interieurmaterialen, meubels of zelfs geurkaarsen.

Integratie in bestaand bedrijf

De integratie van de expertise van VITO in een bestaand bedrijf is een schoolvoorbeeld van hoe VITO met technologische innovatie de slagkracht van een bedrijf kan versterken. VITO is immers een kenniscentrum dat haar expertise wil delen en uitdragen. Dat is door de joint venture gebeurd.

Servaco Product Testing, in 2019 opgericht, is blijven groeien. In 2021 werd Servaco Product Testing omgedoopt tot Normec Product Testing. Dit bedrijf verleent een volledige dienstverlening aan (bouw)materiaalfabrikanten en levert wereldwijde nalevingsrapporten voor alle relevante productemissietestvereisten.

Het bedrijf heeft een uniek portfolio verworven van wereldwijde accreditaties en erkenningen waardoor het gecombineerde EU- en US-testprogramma’s kan aanbieden. Het is bovendien het enige UL Solutions-erkende testlaboratorium van een derde partij in Europa dat emissietesten met Greenguard-certificering uitvoert.

Normec Product Testing groeit dag na dag en heeft een unieke plaats verworven. Het is een voorbeeld van wat VITO als kennisinstelling wil bereiken: kennis verwerven, innovatieve oplossingen op de sporen brengen, ze via spin-offs in de markt implementeren om zich daarna terug te trekken.

Contactpersoon