Slim verlijmen zorgt voor meer recyclage en hergebruik
Schroeven en bouten of solderen? In de automobielsector, de machinebouw en de bouwindustrie vindt verlijmen steeds meer ingang. Meer nog: in assemblage is lijm ondertussen een onmisbaar onderdeel geworden door de efficiënte manier waarop verschillende materialen en componenten met elkaar kunnen verbonden worden. Hét grote nadeel is echter dat traditionele lijmverbindingen onomkeerbaar zijn. En dat is een probleem bij herstelling en/of hoogwaardige recyclage. Maar de weg naar de oplossing ligt door een project van Circular Bonding open.
Het verlijmen van materialen is bijzonder dankbaar: het is licht, het dempt geluid en verhoogt de lucht- en waterdichtheid van producten. Maar als het komt op herstel en recyclage vormt verlijmen wel een probleem: eenmaal gelijmd is het bijna onmogelijk om onderdelen opnieuw uit elkaar te halen.
Met het Circular Bonding-project spelen kenniscentra Flanders Make en VITO, samen met het Belgisch Instituut voor Lastechniek (BIL) in op de groeiende vraag bij ondernemingen naar ondersteuning bij het ontwerp van ontbindbare multi-materiaal verbindingen. Een verlijmingsprocedé dat op commando kan hechten en onthechten zou de fabriceerbaarheid, onderhoudbaarheid en recycleerbaarheid van om het even welk product sterk verbeteren.
Het Circulair Bonding project begeleidt bedrijven bij het kiezen van geschikte ontbindbare verlijmingstechnieken en bijhorende productieprocessen. Het project geeft bedrijven ook inzicht in het circulaire potentieel en de mogelijkheden voor circulaire bedrijfsmodellen. Daarbij ontwikkelde het project verschillende demonstratoren die de haalbaarheid van de technologie van reversibel verlijmen aantonen en meteen ook andere voordelen meenemen zoals vermindering van afval tijdens de productie, de mogelijkheden van hergebruik van onderdelen na het einde van de levensduur of het doeltreffend recycleren van het product als het afgeschreven is. Het project richt zich daarbij op voertuigenbouw, apparatenbouw en constructie.