Materialen

Textielproductie en -recyclage was nog nooit zo simpel

Het SCIRT-project lanceert zijn eenjarige bewustmakingscampagne. Op basis van rapporten en resultaten van het onderzoek en de tests die in het kader van het project zijn uitgevoerd, zal SCIRT educatieve en informatieve details delen over de textielindustrie, recycling en hoe je duurzaam kan shoppen.

Nieuwsbericht Evelien Dils 14 March 2023

Het SCIRT-project, dat sinds anderhalf jaar actief is, telt 18 partners uit vijf landen en heeft tot doel de overgang naar een circulair modesysteem te versnellen door technologische innovatie op het gebied van textiel-naar-textielrecyclage. Het door de EU gefinancierde SCIRT-project, gecoördineerd door VITO, werkt aan een closed-loop recyclageoplossing voor afgedankt post-consumer textiel, het stimuleren van weloverwogen design- en productiemethoden, het creëren van nieuwe commerciële opportuniteiten door het stimuleren van activiteiten binnen textielwaardeketens, en het vergroten van het publieke bewustzijn van de ecologische en sociale impact van textielconsumptie.

De EU-strategie voor duurzaam en circulair textiel is nu een jaar van start gegaan en de consument wordt steeds nieuwsgieriger en bezorgder over waar zijn kleding vandaan komt en naartoe gaat. Daarom is toegang tot bruikbare informatie en bronnen nog nooit zo belangrijk geweest. In de loop van het jaar zullen de sociale media-accounts van SCIRT (LinkedIn, Twitter en Instagram) in het kader van de bewustmakingscampagne informatieve inhoud verspreiden. Aan de hand van informatie van partners en medewerkers uit de sector zullen de volgende onderwerpen aan bod komen: 1) de belangrijkste uitdagingen van de mode-industrie, 2) de supply chain, wat elke stap inhoudt en hoe de circulaire textielindustrie eruitziet, 3) textiel en kwaliteit, 4) labels en certificeringen, 5) recyclage en SCIRT en 6) aanbevelingen voor duurzaam koopgedrag. De campagne bevat factsheets en infographics, korte video's, alsook interviews met partners in podcasts en quizzjes om de kennis van volgers te testen.

Om de SCIRT-bewustmakingscampagne te volgen zullen de LinkedIn-, Twitter- en Instagram-accounts #SCIRTinformed als hashtag gebruiken.

Partners

  • Modebedrijven: Bel&Bo, HNST, Decathlon, Xandres, Petit Bateau
  • Onderzoeksorganisaties: VITO, CETI, Prospex Institute
  • Universiteiten: BOKU, TU Wien, ESTIA
  • Industrie: Altex, AVS Spinning – A European Spinning Group (ESG) Company, Valvan
  • KMO's: Circular.fashion, FFact
  • Non-profit organisaties: Flanders DC, IID-SII

     

Dit project is gefinancierd door het programma Horizon 2020 in het kader van subsidieovereenkomst nr. 101003906.

Contactpersoon