Elektrische voertuigen zijn dé toekomst. Toch raakt de elektrische auto niet gemakkelijk tot bij de consument. 

Die laat zich afschrikken door een aantal hindernissen. Niet alleen de beperkte autonomie, maar ook de beperkte mogelijkheden van laadstations houden hen tegen. Allerlei bedrijven zoeken dan ook naar oplossingen om die hinderpalen weg te werken. eNovates, een initiatief van Ecological Innovation NV, zocht in VITO/Energyville een partner om het concept van Slim Laden nog veiliger te maken.

Elektriciteit teruggeven

De Charge de Move (CHAdeMo) laadpaal van eNovates laat niet alleen toe om met gelijkstroom de batterij van een elektrische auto te laden, maar het is ook mogelijk om via diezelfde laadpaal de elektriciteit die in de batterij zit  – tegen mogelijke betaling – op een veilige manier aan het netwerk terug te geven (vehicle to grid of V2G). Een van de uitdagingen voor de Westerse markt was om voor die laadpaal een veiligheidssysteem te ontwikkelen dat elektrische ongevallen, zoals elektrische isolatiefout, detecteert. De elektronica achter dat systeem  – de DC-save® – is door VITO/Energyville gepatenteerd en op vraag van eNovates voor de CHAdeMO ontwikkeld.  Het concept dat VITO op punt heeft gesteld, zal nu door eNovates op grote schaal gereproduceerd worden. Dat kan omdat eNovates toegang heeft tot het patent van VITO/Energyville.

De ontwikkeling van deze V2G CHAdeMO laadpaal biedt voor eNovates heel wat opportuniteiten voor de toekomst. Als we het concept van Slim Laden verder willen ontwikkelen dan biedt deze V2G CHAdeMO laadpaal met de mogelijkheid om energie terug aan het net te geven, unieke kansen. Het betekent immers dat we,  via de batterij van een elektrische auto op piekmomenten op het elektriciteitsnetwerk elektriciteit kunnen overzetten op bijvoorbeeld de lege batterij van een andere auto. Of, meer nog, dat we tijdens de uren dat het afschakelplan van kracht is, ons huis met de opgeladen batterij van de auto van elektriciteit zouden kunnen voorzien.

Dit project is uitzonderlijk in zijn soort: de eerste contacten met eNovates vonden plaats in februari 2018. In oktober 2018 – of negen maanden later – werd het hele systeem al op een beurs voorgesteld. Het verhaal is nog niet helemaal afgesloten. Want VITO/Energyville werkt nu aan de uitbreiding van de functionaliteiten van het systeem.