Er ontstaat een stormloop op CO2-meters, nu blijkt dat een goede verluchting van het klaslokaal kan helpen bij de strijd tegen covid-19.
Afstand houden, handen wassen, mondmasker op. Die kenden we. Maar bij de start van dit bijzondere schooljaar klinkt er een andere raadgeving: ventileer de klas. ‘Covid-19 zet de behoefte aan ventilatie op scherp’, zegt Marianne Stranger, expert binnenluchtkwaliteit bij VITO.
Kinderen in een klas ademen allemaal lucht uit, waarin piepkleine druppels zitten die lang blijven rondzweven. Ze kunnen ook het virus verspreiden, als er zich besmette kinderen in de groep bevinden. Om de concentratie van die deeltjes zo laag mogelijk te houden is de lucht verversen van cruciaal belang.
Dat kan op twee manieren. Nieuwbouwscholen hebben een mechanisch ventilatiesysteem. ‘Maar omdat dat soms lawaai maakt of tocht creëert, wordt het vaak uitgeschakeld. Niet doen, want in zo’n goed geïsoleerde nieuwbouw stapelt de kwalijke lucht zich dan op. Bel liever een onderhoudstechnicus om het probleem te herstellen.’
Het gros van de scholen moet manueel ventileren. Lees: het raam openzetten. Dat klinkt simpeler dan het is. Want hoeveel ramen zet je open en hoelang? ‘De aanvankelijke tip van drie keer per dag een kwartier volstaat niet’, benadrukt Stranger. ‘Want de ene klas is groter dan de andere, of telt meer leerlingen. Ideaal wordt er constant verse lucht aangevoerd, bijvoorbeeld langs kiepramen. Daarbovenop moeten de ramen zeker tijdens iedere pauze en zelfs na schooltijd open. Ook in de winter, ja. De kinderen en leerkrachten zullen wat aan comfort inboeten als het erg koud is, maar gezonde lucht weegt nu zwaarder door.’
Een goeie graadmeter voor de kwaliteit van de klaslucht is het CO2-gehalte. Dat gas ademen we uit en het is op zich reukloos en niet schadelijk. Maar als er te veel van in de klas hangt, zullen de aanwezigen loom worden en minder goed presteren. Bovendien hangt CO2 samen met de aanwezigheid van andere vervuilende stoffen. Als je de CO2 meet, krijg je met andere woorden een goede indicatie van hoe gezond de lucht is.
‘Ideaal wordt er constant verse lucht aangevoerd, bijvoorbeeld langs kiepramen.' - Marianne Stranger, VITO
Op CO2-meters ontstaat stilaan een stormloop. Zelfs Prins Laurent toonde zich een fan. ‘Er zijn er goede en minder goede op de markt’, zegt Stranger. ‘Het komt erop aan dat je de meetresultaten kunt interpreteren en er de juiste acties aan vastknoopt.’ Daarom werkt VITO samen met het Agentschap Zorg & Gezondheid en de Departementen Onderwijs en Omgeving aan richtlijnen, instrumenten en adviezen.
Bron: De Standaard