Bouwhubs: slimme draaischijf tussen leveranciers en werven
De logistieke kosten in de bouw zijn aanzienlijk en door toenemende mobiliteitsproblemen wordt het steeds moeilijker om leveringen op tijd op een werf krijgen. VIL start samen met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) het project ‘Bouwhubs’ om het logistieke concept van een bouwhub uit te werken.
Situering en uitdaging
De logistieke kosten in de bouw zijn aanzienlijk en door toenemende mobiliteitsproblemen wordt het steeds moeilijker om leveringen op tijd op een werf krijgen. VIL start samen met het onderzoekscentrum voor de bouw (WTCB) het project ‘Bouwhubs’ om het logistieke concept van een bouwhub uit te werken.
Projectdoelstellingen
Het project gaat op zoek naar oplossingen voor de volgende problemen: de moeilijke bereikbaarheid van bouwwerven (door files, het verbod op zware bedrijfsvoertuigen in de stadskern,… ), de toename van renovatieprojecten (wat tot meer en kleinere logistieke stromen leidt), hoge logistieke kosten en weinig opslagruimte op de werven zelf.
Bouwhubs dienen als een belangrijk ontkoppel- en verzamelpunt van goederenstromen naar de werven. Eén bouwhub is bedoeld om meerdere werven te bedienen. Hierdoor zijn slimme consolidatie en schaalvoordelen realiseerbaar, niet alleen op de werf zelf, maar ook in de aanleveringen naar de verschillende werven.
Partnership
Adimat-Bouwpunt, André Celis, Besix, Cordeel, De Rycke, Gyproc, H.Essers, Haex, Haven Genk, Kerkstoel 2000+, ODTH, POM Vlaams Brabant, Shipit, De Vlaamse Waterweg, Verhelst bouwmaterialen, Willemen Groep.
Coördinator
VIL – Vlaams Instituut voor de Logistiek
Kennisinstellingen
WTCB
VITO (simulatiemodel)