Flexibel en snel je elektrische wagen opladen, waar die ook geparkeerd staat in de stad. Dat biedt de Antwerpse start-up Uze aan. Het bedrijf won op 27 juli 2023 de tweede editie van de VITO4STARTERS-wedstrijd, waarmee VITO start-ups die rond duurzaamheid werken een duwtje in de rug wil geven.
Voor de tweede keer vormde het festivalterrein van Tomorrowland op 27 juli 2023 het decor van de finale van VITO4STARTERS, de wedstrijd die VITO in 2022 in het leven riep voor Vlaamse start-ups met innovatieve ideeën rond duurzaamheid. Op de Love Tomorrow Conference kwamen de zes finalisten hun ideeën pitchen. De inzet? Verdere ondersteuning door VITO bij de ontwikkeling van hun innovaties, ter waarde van 25 000 euro.
De keuze van de jury, bestaande uit vertegenwoordigers van imec.istart, Start It@KBC en uiteraard ook VITO zelf, viel uiteindelijk op de Antwerpse start-up Uze. Het bedrijf bedacht en ontwikkelt een flexibele laadoplossing voor stedelijke omgevingen. Uze koestert grote ambities: onder het motto ‘elke parkeerplaats is een mogelijke laadplek’ wil het bedrijf in steden de toekomst van het elektrisch laden transformeren.
‘Er waren dit jaar weer verschillende sterke deelnemers aan VITO4STARTERS, maar uiteindelijk hebben we voor Uze gekozen’, zegt Bart Swaelens, hoofd van het tech transfer office van VITO en jurylid. ‘Uze beschikt over een zeer vernieuwend concept, dat toch wel al tractie in de markt krijgt. Daarenboven zien we een goede synergie met VITO: het ontbreekt de start-up nog aan bepaalde technische elementen die we als VITO kunnen aanreiken.’
Wat houdt de laadoplossing van Uze in? Klanten kunnen via een app een laadsessie bestellen, waarna een mobiele snellader van Uze naar de geparkeerde wagen toekomt. Dit is bijvoorbeeld een jobstudent die de snellader tot bij de geparkeerde wagen fietst. Een laadsessie duurt 40 minuten. Dat lijkt weinig, maar dankzij de snel-laadtechnologie van Uze is dat genoeg om daarna een tweehonderdtal kilometer te kunnen rijden. De eigenaar of gebruiker van de wagen hoeft trouwens niet bij de laadsessie aanwezig te zijn, de begeleider van de mobiele snellader kan zelf toegang krijgen tot de accu. Klanten kunnen bovendien voor automatisch laden kiezen. Als de batterij-inhoud onder een bepaald niveau zakt, krijgt Uze een melding om de auto te gaan laden.
De laadoplossing is in het bijzonder interessant voor deelautodiensten. Dieter Schotte van Uze: ‘Deze firma’s willen hun grote wagenpark in snel tempo elektrificeren, maar daarvoor moeten hun auto’s altijd en overal in de stad kunnen laden. Overal laadpalen gaan zetten is geen optie, en met onze oplossing is dat ook niet nodig.’ Voorlopig heeft Uze deelauto-diensten in Antwerpen als klant, dit wordt binnenkort uitgebreid naar Brussel. Eind 2023 zullen ook particuliere klanten in Antwerpen via een proefproject van de laadoplossing kunnen gebruikmaken.
Wat hoopt Uze met de binnengehaalde extra ondersteuning van VITO te kunnen bereiken? ‘We willen de laadsnelheid van onze mobiele snelladers nog verder opdrijven, maar we willen ook het gewicht en het formaat van de batterijen verder verkleinen. Daarnaast willen we ook de EMI (Electromagnetic Interference) en de warmteontwikkeling beperkt houden, want dit zorgt voor energieverlies, stoort het laadproces en het verlaagt de laadsnelheid’, aldus Schotte.
Bij Uze zijn ze alvast onder de indruk van de kennis van de experts van het batterijtestlabo van VITO, met wie het bedrijf de komende maanden zal samenwerken. ‘Het labo heeft enorm veel kennis in huis, niet alleen van batterijtechnologie maar bijvoorbeeld ook van certificering, veiligheidsvereisten en andere regelgeving.’