De geothermiesite in Mol gebruikt warm water uit de ondergrond. Maar die waterlaag op 4 km diepte is er alleen in de Limburgse en Antwerpse Kempen. Hoe lossen we dat op in de rest van Vlaanderen? 

+32 14 33 67 02

Daarvoor werkt VITO aan een systeem dat nog nergens ter wereld bestaat. We pompen zelf water naar beneden om het op te warmen. Dat doen we via grote putten van 7 km diep. Op die diepte is de aarde 250°C warm. Het opgewarmde water pompen we weer naar boven voor warmte en elektriciteit.

Electro pulse drilling

Een put boren van 7 km is een huzarenwerk. De klassieke boortechnieken kosten tijd, mensen en middelen. En hebben een grote impact op de omgeving. Denk maar aan de trillingen en het lawaai. Voor de langste/diepste boorput op de geothermiesite in Mol zijn een 8-tal mensen 9 maanden lang fulltime aan het werk geweest. Onze ambitie is om dat 10 keer sneller te doen met electro pulse drilling.

In plaats van mechanisch te boren, doen we dat elektrostatisch met 2 metalen stukken waartussen een elektrische ontlading ontstaat. Daardoor barsten de stenen.

Voordelen:

  • Geen slijtage: een klassieke boorkop moet regelmatig worden vervangen omdat er voortdurend bewegend contact is. Maar bij elektrostatisch boren staat de kop stil en slijt die dus ook niet.
  • 10 keer sneller
  • Grote dieptes mogelijk: met electro pulse drilling kunnen we diep boren en boren we ook putten met grotere diameters.
  • Horizontaal en verticaal: de boor werkt in alle richtingen. Zo kan de techniek binnenkort ook worden toegepast bij de bouw van tunnels, bijvoorbeeld voor een nieuwe metrolijn.

Hyperloop

Boren met elektrostatische ontladingen biedt ook mogelijkheden voor de bouw van een hyperloop. Het was Elon Musk, de oprichter van SpaceX en directeur van Tesla, die het idee in 2013 weer op tafel gooide. De hyperloop is een nieuwe manier om bijna supersonisch snel te reizen en goederen te vervoeren door een luchtledige buis. Door de lage luchtweerstand haalt zo’n capsule met mensen of goederen meer dan 1000 km per uur. Wereldwijd worden er testen gedaan om de commerciële haalbaarheid ervan na te gaan. Voor de bouw van de tunnels heeft VITO alvast het geschikte gereedschap in huis.