De leerlingen van het derde jaar STEM van het Sint-Claracollege (SCC) Arendonk hebben deze namiddag een Augmented Reality Sandbox (ARS) overhandigd aan het Vlaams Instituut voor Technologische Ontwikkeling (VITO). Deze ARS wordt nu overgebracht naar de tentoonstellingsruimte van de Volkssterrenwacht MIRA in Grimbergen.

Arendonk, 24 juni 2019 - Jongeren warm maken voor Science, Technology, Engineering en Mathematics – kortom STEM – is een van de belangrijkste doelen die de Vlaamse overheid op haar agenda heeft staan. Met dit standpunt wil de overheid de lacunes in de Vlaamse bedrijfs- en onderzoekswereld helpen oplossen. Een van de middelen daartoe is de samenwerking tussen scholen en onderzoeksinstellingen.

Bij het STEM-project ‘SCC into Space’, onder begeleiding van de leerkrachten Maxim Sels en Tinne Waumans, hebben de leerlingen van het derde jaar STEM ondersteuning gekregen van VITO bij de ontwikkeling van een Augmented Reality Sandbox (ARS).  De ARS is een soort zandbak waarop een 3D-camera en een projector gericht worden. Met aangepaste software is het mogelijk om een hoogtemodel op het zand te projecteren. Op die manier krijgt het zand op elk moment de kleur van zijn eigen hoogte. Bovendien voorziet de software ook in het toevoegen van virtueel water uit een virtuele wolk.

De leerlingen hebben via het 3D-programma Sketchup een ontwerp gemaakt voor de zandbak. Sommige leerlingen hebben zich in de specificaties van de hardware ingewerkt en de juiste beamer en Linux-computer uitgezocht. Een andere opdracht was de kalibratie van de zandbak: de projector en de 3D-camera moeten perfect op elkaar afgestemd zijn. De leerlingen leggen bovendien de laatste hand aan een website met handleiding voor de ARS.

In die zin komt de constructie van een goede ARS perfect tegemoet aan de vraag die vanuit de STEM-richtingen komt naar meer projecten die een beroep doen op diverse STEM-richtingen zoals aardrijkskunde, informatica, wiskunde, …   Met de ARS wordt bijvoorbeeld meteen ook de link gelegd met satelliettechnologie. Net zoals de 3D-camera van de ARS het zandoppervlakte bestudeert, zo bestuderen de satellieten ook de aarde. Op deze manier hebben de STEM-leerlingen inzicht gekregen in de manier waarop satellietbeelden tot stand komen. VITO is daarbij een onontbeerlijke partner. De unit Remote Sensing van VITO heeft meer dan 20 jaar ervaring in aardobservatie via satellieten en drones. In een volgende fase van het project hebben de leerlingen via “Wat leren we uit satellietdata?” – een bundel samengesteld door ESERO België, VITO en KU Leuven – de gevolgen van de klimaatsveranderingen uit satellietgegevens kunnen afleiden.

De leerlingen van SCC werden bovendien met een bijkomende uitdaging geconfronteerd. Hun ARS verhuist nu naar de tentoonstellingsruimte van de Volkssterrenwacht MIRA. Daar zal hij intensief gebruikt worden. De ARS moest daarom zeer stabiel zijn. Er zijn ook plannen om de ARS via de Volkssterrenwacht MIRA aan scholen uit te lenen.

Groepsfoto klas SCC Arendonk
De augmented reality sandbox

Hoe werkt een Augmented Reality Sandbox (ARS)

Contact:
+32 14 33 68 34